Synagoge

Ik heb nog wel veel te vertellen over de vorige dagen. Maar eerst iets tussendoor. Het is nu vrijdagavond en voor de Joden begint dan na zonsondergang de Sabbath. Ik had even aan een jongen gevraagd hoelaat de synagoge begint op vrijdagavond. Dus ook meteen na zonsondergang: ongeveer 18.30 uur. We merkten het al heel goed toen we om 5 uur de straat opgingen om eten te halen. Alles was superrustig (en dat in het drukke centrum van Jeruzalem) Alle winkels en eetgelegenheden waren gesloten, of waren bezig schoon te maken. Alleen de Macdonalds was nog open.........Dieuwe had wel zin om met mij mee naar de synagoge te gaan. Hij had als souveniertje al een keppeltje gekocht, dus dat was geen probleem. Vrouwen gaan ook netjes gekleed, met rokken over de knie en de armen bedekt, meestal ook het hoofd bedekt. Maar daar houd ook de vergelijking met kerkgang op.......We gingen naar de Great Jerusalem Synagogue. Op weg daarheen - 7 min. lopen van ons hotel hoorden we al dat de Sabbath begint: Iets over zessen klonk de bazuin door de stad. Je zag mensen nog snel even wat stoelen binnenzetten. Toen waren we al bij de synagoge. Dieuwe werd van mij gescheiden. Hij mocht met de mannen mee naar binnen, terwijl ik helemaal naar boven moest op de galerij. Ik kon alles zo wel goed zien. Naast me zat een Jodin en ik vroeg haar of ze ook een Bijbel in het Engels hadden. Die ging ze wel even voor me ophalen. Het was alleen geen OT, maar een heel formaliteiten/formulierenboek. We begonnen bij Psalm 145.

Voorin stond de Rabbi, met z'n rug naar de gemeente toe (de hele tijd, ongeveer 1 uur) Hij begon te reciteren en sommige mannen deden mee, anderen stonden heftig heen en weer te bewegen of aan hun lokken te draaien. Anderen liepen weer rond en begroeten elkaar. Het was een echte Jodenkerk :-)

Soms begon er een te zingen, wel heel prachtig. Andere keren zong iedereen, maar het klonk niet erg eensluidend. In het boek stond ook precies wat ze moesten doen: bij dit en dit woord moet je 3 stappen vooruit doen, 3 stappen achteruit en dan buigen. Ze staan ook constant te bewegen. Het is wel duidelijk waar Paulus op doelt als hij schrijft in 1 Timotheüs 4   Want de lichamelijke oefening is tot weinig nut; maar de godzaligheid is tot alle dingen nut, hebbende de belofte des tegenwoordigen en des toekomenden levens.

Dieuwe vond het ook wel een hele belevenis, maar was ook van mening dat het niet erg nuttig was. Hij heeft weer andere belevenissen, want hij zat tenslotte bij de mannen. Denk dat hij nog wel wat schrijft. Al met al hebben we nu een idee hoe het in de synagoge eraan toe gaat en dat zal in alle eeuwen misschien niet veel veranderd zijn.